Våren 2015

Folkpartiet skrev om betyg i FT torsdagen den 26 februari, detta svar skickades in den 27 feb:

Svar till Folkpartiet om betyg:

Tidiga betyg är dåligt

Det är naturligtvis fritt fram att tycka lite vad man vill om betyg i skolan. Men Falköpings fjärdeklassare förtjänar bättre än så. Som en ödets ironi damp Lärarförbundets "Pedagogiska magasinet" ned i brevlådan samma dag som Folkpartiet ondgör sig över att kommunledningen inte vill vara försökskommun för tidiga betyg. Denna tidning är en utmärkt källa till väl underbyggd kunskap kring skolan. I detta nummer råkar betygsforskaren Alli Klapp reda ut begreppen kring tidigare betyg. Jag citerar ingressen och låter den stå för sig själv:

"Lågpresterande elever — i synnerhet pojkar — får sämre resultat vid tidigare betygssättning. Lärandet hänger tätt ihop med självkänslan. Dåliga betyg kan göra att eleven nedvärderar betydelsen av skolan och sitt eget lärande."

Magnus Hägg, MP

Publicerad i Falköpings tidning den 12 januari:

Glada gröngölingar och/eller sura liberaler?

Torsdagen den 8 januari läste jag med stor förvåning FT:s osignerade ledare med rubriken ”Mp de glada gröngölingarna”.

Ledaren var mycket kritisk till miljöpartiets insatser i regeringen och påstod också att det uteblivna extravalet  mycket väl kunde ha inneburit att Mp fått lämna Rosenbad. Hur man nu kunde veta det?

Samma dag  fanns exakt samma påhopp på Mp i Norran, en daglig tidning i Skellefteå. Den krönikan var signerad Naomi Abramowicz, ledarskribent på Liberala Nyhetsbyrån. Där fick jag svar på vem som skrivit ledaren i FT! Snacka om att sitta i ett glashus och kasta sten omkring sig! En skribent på LIBERALA Nyhetsbyrån borde kanske, innan man attackerar andra, först ställa sig frågan: Varför gick det så illa för oss liberaler i valet 2014? Folkpartiet Liberalerna förlorade 21% av sina mandat i Riksdagen. De glada gröngölingarna Mp gick åtminstone + - noll. Är valnederlaget så svårsmält att man slår mot allt och alla?

Jag citerar sista meningen i ledaren: ”Nu när väljarnas dom får vänta ytterligare några år har Miljöpartiets glada amatörer sannerligen mycket att glädjas åt.”

Mp har en viktig uppgift i regeringen. Att bl.a. lyfta frågor om miljö, klimat, ett hållbart ekonomiskt system, framtiden för våra barn. Lyckas våra ”glada amatörer” påverka politiken i dessa frågor då är det till glädje för alla, Inte minst för de ännu inte födda!

”Väljarnas dom om några år” skrämmer mig inte, men tänk om våra barnbarn mot slutet av 2000-talet ställer frågan: Varför gjorde man inget i början av seklet?

Bertil Wallgren

glad miljöpartist